" tiada paksaan dalam (menganut agama Islam), sesungguhnya telah jelas (perbezaan) antara jalan yang benar dan jalan yang sesat"
-(Al Baqarah: 256)

Khamis, 17 Mei 2012

Kenapa Surah At Taubah tidak boleh dimulakan dengan “BISMILLAHIRAHMANIRRAHIM”


Yusof al Qaradawi dalam buku “Fatwa Masa Kini” :

“para ulamak Islam mempunyai pendapat yang berbeza dalam hal ini. Yang paling kuat pada pandangan saya ialah pendapat yang disandarkan kepada Imam Ali iaitu surah At-Taubah ini diturunkan untuk menyatakan putusnya segala ikatan janji dengan orang-orang musyirikin. Surah ini juga diturunkan untuk mengisytiharkan perang terbuka dengan golongan musyrik kecuali ada perjanjian-perjanjian dalam tempoh tertentu dan mereka tidak mengingkarinya serta tidak menimbulkan sesuatu yang buruk kepada orang-orang Islam.
Selagi mana tindakan, pengkhianatan dan pakatan mereka dengan yahudi mengancam orang Islam, selama itulah perjanjian damai dan tanggunjawab Islam ke atas mereka terputus. Surah Baraah (at Taubah) ini diturunkan untuk menyatakan pemutusan tanggungjawab Allah dan RasulNya ke atas mereka dalam segala bentuk perjanjian.


بَرَاءَةٌ مِنْ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى الَّذِينَ عَاهَدتُّمْ مِنْ الْمُشْرِكِينَ (1)

 “ini adalah pemutusan tanggungjawab (pembatalan perjanjian) daripada Allahdan RasulNya terhadap kaum kafir musyrik yang kamu mengikat perjanjian setia (dengan mereka)”

(At-Taubah: 1 )

Wujudnya (Bismillahirrahmanirrahim) dalam surah ini yang melambangkan kasih sayang Allah menunjukkan masih ada lagi keamanan kepada orang-orang musyrikin sedangkan dengan surah ini keamanan kepada mereka itu sudah tercabut dan mereka berhak diperangi:

“maka bunuhlah orang-orang musyrikin itu dimana sahaja kamu temui mereka dan tawanlah mereka. Kepunglah mereka dan tunggulah mereka ditempat-tempat pengintipan”

“dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya.”
Dengan ini tidak ada jalan lagi kecuali peperangan; tidak ada rahmat dan tidak ada perdamaian.

Dr. Yusof Al Qaradawi ; Fatwa Masa kini (99:100)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan