Hal ini ditekankan oleh Rasulullah, seperti yang dipetik dari hadis riwayat Imam Malik, Bukhari, Abu Daud, Tirmidhi dan Nasa’i,
"Janganlah kamu saling memutuskan silaturrahim, janganlah kamu saling
belakang membelakangi, janganlah kamu saling benci-membenci dan
janganlah kamu saling hasad menghasad. Sebaliknya jadilah kamu hamba
hamba Allah yang bersaudara. Tidak halal bagi seorang Muslim itu
memulaukan saudaranya (yang mukmin) melebihi 3 hari".
Dalam hadis lain Nabi s.a.w menyebut :
“Orang Islam itu bersaudara, tidak boleh menzalimi dan mengkhianatinya.
Sesiapa yang menolong saudaranya, nescaya Allah akan menolongnya.
Sesiapa yang menghilangkan kesusahan orang Islam nescaya Allah akan
menghilangkan daripadanya kesusahan pada hari kiamat. Sesiapa yang
menutup keaiban orang Islam nescaya Allah akan menutup keaibannya pada
hari kiamat.”(riwayat Ahmad)
Dalam kita mengejar urusan dunia, kita sering lalai dan melanggari
batas-batas hubungan sesama manusia. Perkara umpat mengumpat,
kata-mengata, fitnah memfitnah amat jelas terjadi dalam kehidupan
harian. Maka hendaklah kita ambil iktibar dari hadith ini untuk menjaga
kemaslahatan ukhuwwah umat Islam itu, kelak hal ini jika tidak dijaga,
maka ia akan menimbulkan pertelingkahan sesama muslim pula. Juga disebut
dalam hadis Rasulullah akan tuntutan menunjukkan kemesraan dalam
komunikasi harian sesama manusia,
"(Janganlah kamu memandang rendah terhadap sesuatu kebaikan, walaupun
dengan cara bermanis muka ketika bertemu saudaramu (kerana itu juga satu
kebaikan)."(Hadis riwayat Muslim)
Malah Yusuf al-Qaradhawi dalam karyanya “Wabak Kemiskinan Dan Cara-cara
Islam Merawatinya, 1988” menjelaskan, Islam menjadikan orang yang ada
hubungan persaudaraan dan pertalian kaum kerabat sebagai golongan yang
bersatu padu dan saling memikul tanggungjawab bersama. Individu yang
kuat membantu yang lemah dan yang kaya pula membantu yang miskin. Itulah
yang mendorong mereka kepada saling bersimpati dan tolong–menolong
serta mengukuhkan ikatan antara mereka. Jelaslah di sini menunjukkan
betapa Islam itu menekankan peri pentingnya komponen-komponen asas bagi
menerapkan roh persaudaraan di kalangan umatnya. Oleh yang demikian
sekiranya asas-asas ini dicemari dengan elemen yang boleh menjejaskan
keharmonian dalam persaudaraan maka ia akan melahirkan satu entiti
masyarakat yang bersifat individualistik. Ini disebabkan pembangunan
manusia didorong kepentingan material dan tidak diseimbangkan dengan
pembangunan insan yang ideal.
by: United Muslim Nations on Saturday, September 25, 2010 at 1:58am
Tiada ulasan:
Catat Ulasan